Áldó Krisztus szobra alatt, a tokaji borvidék felett

2020. augusztus 18. 09:35 - Laurik Szilvia

Tarcali barangolások

Csak jó élményekről írok, rosszakról nem. Számomra különlegesekről, átlagosról nem. Nyilván az élet nemcsak fekete-fehér, mert a kettő között van millió szín és árnyalat, és azt is tudom, hogy a szép fogalma teljesen szubjektív, de ahogy azt Immanuel Kant mondta: szép az, ami érdek nélkül tetszik. A lényeg pedig pont az "érdek nélküliségben" van.

Utazásaimban mostanában az a legnagyszerűbb, hogy igazából egyik úticéltól sem várok semmit és végeredményben többet kapok, mint azt valaha is reméltem. Persze volt, hogy nagyon vágytam valahova, de jellemzően azok a helyszínek mind csalódást okoztak. Nyilván erről kizárólag én tehetek, mert ilyenkor előzetesen felépítek magamban egy képet, és ha a valóság nem olyan, mint ahogyan azt elképzeltem, akkor bizony csalódom. Nem kicsit, hanem jó nagyot. De szerencsére bőven akadnak olyan utazások és emlékek, amelyeket érdemes megosztanom, amelyekről érdemes írnom. Közben pedig abban is bízom, hogy bár a szép állítása egy valóban szubjektív vélemény, mégis a tarcali dombokra "tévedve" más is lenyűgözőnek találja majd az Áldó Krisztus szobra alatt elterülő vidéket.

20200806_180414-01.jpegSzóval vannak számomra olyan csoda helyek, amelyek a vizuális élményen túl, spirituális szempontból is rendkívül sokat adnak. Talán az ilyen megélt pillanatok okozzák az utazás függőségemet is, mert érzem, hogy ezek az impulzusok mindennél többet érnek. Átformálják és kitisztítják a gondolataimat.

A mai napig élesen emlékszem arra az érzésre, amikor tíz évvel ezelőtt, a Bihar-hegységben tett túra alkalmával lenéztem egy szikláról és egyszerűen képtelen voltam továbbmenni. Csak álltam ott, szemléltem az érintetlen vidéket és hihetetlen aprónak éreztem magam. Egy "porszem" voltam abban a tökéletesen megtervezett világban, ami körülvett. Megszűnt az "én" minden nyűgével, bajával, vágyával, akarásával és egyé vált a természettel. Kérdések helyett egyértelmű lett minden. Különleges pillanat volt ez, amely legutóbb Tarcalon ismétlődött meg. A lenyugvó nap fényében álltam a gigantikus szobor alatt, a gondosan kialakított szőlőültetvények felett és azt éreztem béke van.

Szinte átéltem annak a menyasszonynak a szerelmét, aki a parkban, hófehér ruhájában szorosan magához ölelte újdonsült férjét, azoknak a helyi gyerekeknek az önfeledt boldogságát, akik sikoltozva ugráltak a bányató hűsítő vizébe, annak az öreg bácsinak a nyugalmát, aki a műalkotás mellett egy padon ücsörögve éppen keresztrejtvényt fejtett. Tökéletes pillanat volt ez, Budapest nyüzsgésétől 216 km-re.

117109816_3504341489587188_7911685259293678243_n.jpgA tokaji borvidék legmonumentálisabb látványosságára egy barátom hívta fel a figyelmemet az utazásunkat megelőző napokban. Ha nem szól, hogy feltétlen iktassuk be ezt az állomást, akkor talán ki is hagytuk volna a Tokajtól mintegy negyed órányira található sétányt, amely összeköti Magyarország legnagyobb Jézus szobrát a mellette található csodaszép bányatóval. Mondanom sem kell, hogy ezért a programötletért nagyon hálás vagyok, mert az augusztusi hosszú hétvégénk legszebb óráit részben itt töltöttük el.

img-7601.jpgTarcal az Alföld és a Zempléni-hegység találkozásánál, a vulkáni és üledékes kőzetekből álló Nagy Kopasz-hegy nyugati lejtőinek tövében fekszik. A községet pedig 2015-től (félig viccesen, félig komolyan) a magyar Rio de Janeirónak is nevezhetnénk, hiszen a dombtetőre épített, égbe magasodó Krisztus szobrával a térség emblematikus pontja lett. (Külön érdekesség, hogy a több mint 1400 km-es Mária-út egyik megállójaként is funkcionál a szobor és a körülötte található, gondosan megtervezett sétány.)

117251690_3504341339587203_8362288179437931962_n.jpgA rendkívüli látványosság Petró Attila kőfaragó (egyben márvány- és kőfeldolgozással foglalkozó cégvezető) nevéhez fűződik, aki megálmodta azt a 8,5 méter magas, 50 tonna súlyú monumentális szobrot, amelyet végül Szabó Sándor szerencsi szobrász faragott ki gránitból. Hazánk legnagyobb Jézus szobrát 2015 tavaszán Ternyák Csaba egri érsek szentelte fel, a meseszép tokaji vidékre körpanorámát nyújtó dombtetőn.

20200806_181125-01.jpegSokak szerint a leglátványosabb kilátás a hegy felé, a káprázatos fekvésű bányató felé nyílik. Szerintem pedig a bányató csak egy része az egész hely tökéltességének. De egy biztos, a panoráma valóban mesébe illő és a nyári forróságban, a lekövezett út a szobortól minket is a hűsítő víz felé csalogatott. Itt azonban be kell vallanom, hogy az előre kitervelt bátorságpróbán csúnyán elvéreztem.

Hiába a tikkasztó hőség, a vadregényes környezet, a tükörsima víztükör, nem mertem fejest ugrani a tóba. Egészen pontosan belemenni se mertem abba a vízbe, amelyben a helyiek - a tiltás ellenére is - teljes nyugalommal fürödtek. Így a part szélén ücsörögve elmerengtem még a táj szépségében, aztán szép lassan elindultam vissza az úton, hogy megkeressem a lakott terület szélén hagyott autónkat. Tokaj felé autózva pedig azon gondolkodtam, hogy a tarcali dombtetőn milyen tökéletes egységet alkot az ember és a természet kapcsolata. Azt nem tudom, hogy a szobor nélkül is ennyire megérintett volna a hely hangulata, de így lenyűgözött és az utazásunk egyik legszebb emléke maradt.

Hasznos tippek, tanácsok:

  • A Könyves Kálmán utcában, a református és a katolikus templom közötti részen található a parkoló, ahonnan egy kitáblázott, aszfaltos út vezet a domb irányába. (Én a kirándulásunk után, a tarcal.hu oldalon találtam meg a parkoló pontos leírását, így mi a GPS navigációjára hagyatkozva közelítettünk a szobor felé. Az általunk választott út egy darabig együtt futott a piros jelzéssel, amely egyszer csak jobbra tért, mi pedig tovább egyenesen haladva értük el a műalkotáshoz vezető sétányt.

20200806_180104-01.jpeg

  • Az Áldó Krisztus szobra alá érkezve, választhatunk, hogy a nyílegyenes lépcsősoron kapaszkodunk fel közvetlenül az alkotáshoz, vagy a kényelmes, kikövezett úton maradva kis kerülővel megyünk fel. Én az első verziót választottam, mert lenyűgözött a lépcsősor aljából kivehető monumentális szobor látványa.

20200806_180701-01.jpg

  • Ha te is szerelmese vagy a napfelkelte vagy naplemente könnyed túráknak, akkor ezt a helyszínt feltétlen vedd fel a listádra, mert az elképesztő látvány szinte garantált.
  • A terület látogatása ingyenes és nap bármelyik szakaszában látogatható.
  • A térségben (és tovább utazva, Zemplénben is) hihetetlenül sok a szúnyog, így feltétlen legyen nálad ruhára/testre fújható riaszató, mert enélkül rémálom lesz a kirándulás!
  • Nyári melegben vigyél magaddal elegendő folyadékot, mert annak ellenére, hogy az út nem hosszú, van benne kaptató és vízvételi lehetőség nincs sehol!
  • Ha szeretnél a helyi srácok invitálására egyet csobbanni, akkor legyen nálad fürdőruha! De azt javaslom, max. csak a part mellett mártózz meg és légy nagyon körültekintő. (A bányató sok veszélyt tartogat, nem véletlenül tiltják a benne való fürdőzést.)
  • A kiránduláshoz túracucc nem kell. Elég egy kényelmes sportcipő és az időjárásnak megfelelő öltözet.
  • Ha a kirándulás pontos leírása érdekel térképpel, akkor kattints ide: https://kirandulastippek.hu/zemplen/tarcal-aldo-krisztus-szobor
  • Ha esetleg Tokajon foglalnál szállást, akkor a szobor látogatása egy hosszabb túrával is összeköthető. (Mi ezt túraútvonalat két szakaszra bontottuk, de egyben végigjárva is maradandó emlék lehet.)

További képek a tarcali Áldó Krisztus szoborról és környékéről: 

img-7597.jpg

20200806_181140-01.jpeg
20200806_180336-01.jpeg
20200806_174843-01.jpeg
20200806_175610-01.jpeg
20200806_180943-01_1.jpg
20200806_180841-01.jpeg
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://utazojogik.blog.hu/api/trackback/id/tr4116167612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása