Garáb csodája

2020. november 16. 11:21 - Laurik Szilvia

A világ legnagyobb hangtálját rejti egy aprócska, nógrádi zsákfalu

Az utóbbi napokban sokat gondolkoztam azon, hogy vajon hányszor lehet egy életet újrakezdeni? Újra felépíteni mindent, ami elveszett, jelen esetben mindent, amit egy vírus okozta helyzet tönkretett.

Tisztán emlékszem március elejére, amikor kis jógastúdióm évi renoválását választottam az aktuális síelés helyett, és bár az aggasztó hírek már utolértek, reméltem, hogy én leszek a kivétel. Második otthonom az elmúlt 10 év alatt már annyi változást átvészelt, hogy joggal gondolhattam, hogy ebben a lelki és mentális megpróbáltatásokkal teli időkben állandóságot, biztonságot és egyfajta menedéket nyújthatok a vendégeimnek. Hát sajnos nem így lett. A második hullám az én életemben is lezárt egy fejezetet. De ahogy mondani szokás: amikor a boldogság egyik ajtaja bezárul, egy másik kinyílik. Amúgy szerintem Helen Keller elhíresült mondatának a folytatása sokkal érdekesebb, amely szerint "gyakran oly sokáig tekintünk vissza a zárt ajtóra, hogy nem vesszük észre, amelyik megnyílt előttünk".  Szerencsére azért az élettől én is kaptam egy új kilincset, amelyet a kezembe tartva egy kis időt kértem. Időt kértem magamtól arra, hogy megvizsgáljam és feltérképezzem azt, hogy most ki is vagyok, igazán mire vágyom, mi a valódi célom és arra, hogy rendet tegyek magamban, a lelkemben.

Az alábbi érzésekkel, a lelki békémet keresve választottam ki a következő úti célomat, amely most nem egy hegytetőre, hanem egy hazai buddhista egyházba, a Nógrád megyei Garábra vezetett.  A tulajdonos, Juhász György által létrehozott szentély a Cserhát szívében fekszik, egy eldugott, aprócska zsákfaluban, amelyet csak túraútvonalak kereszteznek.

img-8795-01.jpegUtazásom előtti éjszaka hosszasan olvastam a Grabensia oldalán (https://grabensia.hu/index.php/hu/ ) található információkat és azt a beszámolót, amely elénk tárja a hely megálmodásának és kialakításának történetét. Így lett számomra ez a hely az újrakezdés szimbóluma, amelynek minden pontja békét, erőt és motivációt ad.  

20201114_133132-01.jpegGrabensia legfőbb látványossága kétségkívül a Samsara, a világ legnagyobb (233 cm átmérőjű, két és fél tonnás) hangtálja, amelyet 2018-ban (Innsbruckban) készítettek.

Az egyik közösségi oldalon bukkantam én is az óriás hangtálat bemutató felvételre, amely arra inspirált, hogy útra kelljek. A hangtálterápiák szerelmeseként hallani akartam a tál hangját és vágytam arra, hogy az általa kibocsátott rezgések átjárják a testem. Persze tudtam, hogy ez csak egy rövidke bemutató lesz, hiszen az igazi élményt az a két órás terápia adja, amelyet előre kihirdetett időpontokban, zárt csoportnak szerveznek.

A jelenlegi, korlátozásokkal teli helyzetben viszont most „csak” azt az egy órás  idegenvezetést választottam, melynek keretén belül bejártuk a béke szigetének teremtett teljes területet.

20201114_132232-01.jpegA Mahayana Egyház külön érdekessége, hogy teljes egészében magán birtoknak készült és kialakítása a 2000-es évek elején egy picike ház és egy telek vásárlásával vette kezdetét. A hosszú éveket (egészen pontosan 6 évet) felölelő munkálatok 2012-ben kezdődtek és mára már 10 vendégház, étterem, japán fürdő, egy csodaszép kert és egy lélegzetelállító szentély fogadja az érdeklődőket.  

De miért pont Garáb, Nógrád megye legkisebb lélekszámú települése ad otthont ennek a spirituális létesítménynek?

Garáb a Cserhátvidék egyik legszebb és legmagasabban fekvő zsáktelepülése, amely a Kelet-Cserhát Tájvédelmi Körzet területén Pásztó és Szécsény között félúton helyezkedik el, Budapesttől kb. 1 órányi autóútra.  A turisták által is kedvelt környezet erdőségek, források és régi vulkáni hegyek között húzódik 375 méter tengerszint feletti magasságban.

Garáb, vagy korábbi nevén Grabensia a térség legrégibb, ezer éves falva, amely a honfoglalás utáni időkben a Kökényes-Radnót nemzetség birtoka volt, akik itt már 1179 előtt premontrei kolostort alapítottak. A keresztény szerzetesek magasan a völgy feletti erdőben egy meditációs szent helyet hoztak létre, akik egy olyan spirituális helyet kerestek, ahova csendben, nyugalomban vonulhattak el a világ elől.

A Mahayana Buddhista Egyház megálmodója és megvalósítója Juhász György 2003-ban egyik utazása alkalmával járt itt először és azonnal megérintette a hely varázsa. Tudta, hogy ebben a nógrádi faluban találta meg azt a helyet, ahol felépítheti és kialakíthatja az általa megálmodott buddhista zarándokhelyet.

20201114_130836-01.jpegA terület központjában a Samsaranak is otthont adó szentély található, amelyet egy minden szegletében gondosan megtervezett kert vesz körül. A különleges hangulatú parkban 18 db (egyenként másfél tonnás) szobor található, amelyek a buddhizmus tanainak őrzőit, a híres harcos szerzeteseket ábrázolják. Mindezek mellett egy hatalmas gránit Buddha-szobor is díszíti az udvart, amelynek felületére huszonnégy karátos aranyat égettek, ennek köszönhetően a legzordabb időben is beragyogja a helyet.

20201114_131752-01.jpegA szentély fele sétálva már messziről feltűnik egy, a vidékre teljes panorámát nyújtó terasz, rajta két, egymásba fonódó alakkal. A semmibe révedő szobor érdekessége, hogy a két alak egy hun vezért és Han-hercegnő szerelmét ábrázolja, amellyel a tulajdonos kínai származású feleségének és magának állított emléket. (A szobor talán azért is érdekes, mert évekkel ezelőtt Juhász György a válásának érzelmi következményeit feldolgozva fordult a buddhizmus felé, és annak tanait követve boldogságra lelt.)

20201114_132150-01.jpegAz 1 órás idegenvezetés minden percét kiélvezve arra a megállapításra jutottam, hogy bár a kapuk nyitva állnak a látogatók előtt, mégiscsak egy zárt világ ez, ahova kizárólag előre bejelentkezés után lehet csak bejutni. Az idegenvezetés ugyan szinte az egész központ bemutatására kiterjed, mégis azt gondolom, hogy az a legszerencsésebb, ha pár napra itt szállunk meg és egy padon ücsörögve gondoljuk újra, amit csak lehet.

A kertben elrejtett, kizárólag a tulajdonos által kiválasztott idézetek is erőt adnak, motiválnak és a számos felirat között talán mindenki megtalálja azt, amelyre éppen szüksége van.

A szentély felé vezető úton én erre bukkantam: „Amikor egy csalódás ér bennünket, azt hisszük, itt a világ vége. Holott lehet, hogy épp egy nagy kaland veszi kezdetét.”  Szemerkélő esőben ott álltam, elolvastam, szívtam egy mély, friss levegőt és arra gondoltam, itt az ideje bennem azon az új ajtón.

Tippek az ide látogatóknak:

  • a jelenlegi vírushelyzetben a park látogatása idegenvezetéshez kötött, ahol a maximálisan megengedett létszám 10 fő. (Regisztráció és bővebb információ: 06-20-523-1878)
  • belépődíj 1000 Ft/fő, amely nem is egy szokványos jegy, hanem annak a füstölő csomagnak az ára, amelyet a séta során, egy rövid szertartás keretében, Buddha felé fordulva, imádkozva felhasználhatunk

20201114_131422-01.jpeg

  • a helyszínen csak készpénzt fogadnak el, így nem érdemes bankkártyával érkezni, mert a legközelebbi automata innen 8 km-re fekvő Hollókőn található
  • a központ sajnos nem akadálymentesített és kisgyermekkel érkezőknek sem ajánlom a babakocsis kirándulást (a lépcsők és a szűk lugasok lehetetlenné teszik az azon való, ilyenfajta közlekedést). Viszont a kerekesszékkel érkező vendégeknek egy külön útvonalon biztosítják a szentély látogatását!
  • az egyház maximálisan állatbarát, így a kutyákkal érkező látogatókat is beengednek, természetesen a szükséges alapelvek betartása mellett (pl.: állat a szentélybe nem léphet, póráz használata kötelező)
  • amikor a hazai turizmus megszokott lehetőségei újra elérhetővé válnak, akkor érdemes itt megszállni egy-két éjszakára, mert a teljes elcsendesedéshez a megengedett 1 óra látogatási idő természetesen nem elegendő. Jelenleg amúgy az apartmanokat albérletként értékesítik, így aki tud élni ezzel a nagyszerű lehetőséggel, a világtól elzártan, a természet ölelésében "vészelheti át" ezt a változásokkal teli időszakot.
  • ahogy korábban is írtam a Mahayana Buddhista Egyház Nógrád szívében fekszik, így ezt a viszonylag gyors látogatást érdemes összekötni a környék kínálta egyéb, szintén gyönyörű, szabadtéri programlehetőségekkel. Hollókő csupán 10 perc autóútra található, és innen a korábbi bejegyzéseimben megosztott térségbeli helyszínek is könnyedén elérhetőek: https://utazojogik.blog.hu/2020/07/09/a_paloc_grand_canyon_es_az_osvilagi_pompeji; https://utazojogik.blog.hu/2020/05/28/gyalogtura_a_salgo-_es_somoskoi_var_kozott
  • hangtálterápiákról és egyéb kezelésekről bővebb információ az alábbi oldalon található: https://www.facebook.com/grabensia/

 További képek a helyszínről: 

20201114_131807-01.jpeg

20201114_133305-01.jpeg

20201114_134249-01.jpeg

20201114_130540-01.jpeg

20201114_132038.jpg

20201114_130931-01.jpeg

20201114_130622-01.jpeg

20201114_125202-01.jpeg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://utazojogik.blog.hu/api/trackback/id/tr5416287098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása