Kalandozások a Balaton közelében

2020. szeptember 04. 11:45 - Laurik Szilvia

Csodálatos panorámát nyújtó túratippek (nem csak) őszre

Azt hiszem, hogy ha a Balaton-felvidéken túrázol, akkor az az életed alakulására nézve egy igazi próbatétel. Igencsak elégedettnek és boldognak kell lenned ahhoz, hogy meglátva az égszínkék víztükör felett húzódó, szőlőültetvényekkel borított lankákat ne add el azonnal mindened, belekezdve egy teljesen új életbe.

20200821_105017-01.jpegMár egy ideje érlelődik bennem a falusi élet gondolata a nagyváros lüktetése és napi pörgést igénylő életmódja helyett, és azt hiszem minden túlzás nélkül állíthatom, számomra ez a vidék maga a paradicsom. De persze a romantikus álmodozás mellett azzal sem árt tisztában lenni, hogy a szőlőültetvények nem maguktól rendeződnek mérnöki pontossággal párhuzamos sorokba, és a földterületek művelése a legkeményebbeket is próbára teszi. Szóval a paradicsom valóban hívogató, de lehet a hirtelen hozott döntések helyett először célszerű inkább bakancsot húzva bejárni a környék rendkívüli nyugalmat árasztó helyszíneit.

A kirándulások alkalmával ismerkedni, hangolódni, lelassulni, zsíros kenyér és egy hideg fröccs mellett jókat beszélgetni és hazaérve talán kicsit más gondolatokkal folytatni, vagy éppen valami teljesen másba belekezdeni.

20200821_122439-01.jpegAz alábbiakban olyan helyszíneket és túraútvonalakat osztok meg, amelyek pazar elhelyezkedésük miatt egyrészt biztosan maradandó élményeket nyújtanak, másrészt pedig könnyű megközelítésünknél fogva igazi családbarát kirándulóhelyek.

Az ódon várfalak, a mediterrán környezetbe épített kilátó, a siklóernyősök uralta égbolt azt hiszem korhatár nélkül lenyűgözi, és egy életre elvarázsolja az ide látogatókat. Az indián nyár melengető napsugaraiban érdemes újra útra kelni, és bakancsot húzva bejárni a Balaton északnyugati partján húzódó vidéket.

Csobánc vára:

Ha az élményeket nem apránként szeretnéd összegyűjteni, különböző Balaton-felvidéki túrák alkalmával, hanem vizuálisan egyszerre akarsz megkapni mindent, amit csak lehet, akkor irány a Veszprém megyében található Csobánc-hegy!

Én a hazai túrák alkalmával ennél "komplexebb" panorámát még nem igazán láttam. Bevallom, hogy már a Gyulakeszire, a túra kiindulópontjára vezető szimpla autóút is annyira lenyűgözött, hogy egy perc alatt legalább ötször tettem fel magamnak a kérdést: vajon mi kellene ahhoz, hogy egyszer ezen a vidéken élhessünk?

20200821_103921-02.jpegRöviden tehát azt is mondhatnám, hogy a gyenge idegzetűek kerüljék el ezt a túraútvonalat, mert az itt szerzett élmények álmatlan éjszakákat okozhatnak!

A túra Tapolcától alig 4 km-re fekvő Gyulakesziről indul, pontosabban a község szélén található szőlőlugasokkal határolt területről. Mi a GPS útvonaltervezőjére hagyatkozva érkeztünk meg abba a földutak mellett található parklóba, ahonnan követtünk egy táblákkal jelölt ösvényt a vár felé. Az útvonal ódon présházak és felújított birtokok mellett kanyargott, szinte folyamatos kilátást biztosítva a csobánci vár romjaira. A könnyű bevezető azonban senkit se tévesszen meg, mert a nyaralóövezetet elhagyva az út egyenesen a hegy felé fordul, így kezdetét veszi a kb. 20 perces (kőkemény) kaptató. A fáradtságért és az izzadságcseppekért szerencsére folyamatosan kárpótol minket a szemünk elé táruló, egyre jobban kibontakozó panoráma. Így azt hiszem ez az a kaptató, amit kevesen adnak fel félúton.

20200821_104341-01.jpegNem meglepő tehát, hogy felérve a  vár romjaihoz elképesztő látványban lehet részünk. Érdemes itt megpihenni, elidőzni, meditálni, gondolkodni.

Ha pedig magányra vágysz és esetleg a csúcson nem lennél egyedül, akkor hagyd el a várat és a kék jelzést követve a romok mellett táborozz le. Nekünk ez a helyszín koronázta meg a Balatonon eltöltött napjainkat, és leírni se tudom azt a boldogságot, amit itt éreztünk. Legalább olyan szabadok voltunk, mint azok a siklóernyősök, akik a nyári melegben a kék eget és a hűsítő szelet választották a víz hullámai helyett.

20200821_105036.jpgCsobánc vára amúgy erőteljesen felújításra szorulna, bár azt hiszem, hogy nekem pont az itt található elhagyatottsággal járó nyugalom és csend tetszett. A várfal oldalában, egy földön heverő tábláról megtudhattuk, hogy a várat az 1250-és években kezdték el építeni, és 1270-ben, mint már egy meglévő várról tesznek említést a korabeli oklevelek. Buda török kézre kerülésével (1541) az addigi díszes várból végvár lett, amelynek irányítását rátóti Gyulaffy  László vette át. A vár érdekessége, hogy a török hódoltság alatt többször került ostrom alá, de a seregek végül elfoglalni sosem tudták. És ha már az érdekességeknél tartunk, akkor azt sem árt megemlíteni, hogy 1664-ben a török haderő soraiban, a vár alatt vonult el Evlia Cselebi történetíró és világutazó, aki műveiben említést tesz Csobáncról.

20200821_105422-01.jpegVisszatérve a kirándulásunkhoz - ahogy azt korábban is írtam – lefele menet, mi a kék jelzésű útvonalat választottuk, így egy körtúrával értük el a földút mellett hagyott autónkat.

A nagy sietség helyett, most a lassú andalgást választottuk, amely alatt tényleg rátaláltunk a paradicsomra (arra a pár asztalt, széket és nyugágyat kínáló csodahelyre), ahol az literes házi szörp kortyolgatása mellett még elidőztünk a táj szépségében.

Azt hiszem a flow élményünk (kisebb megszakításokkal) ezen a túrán legalább 90 percig tartott, és ahogy mosolyogva sétáltam lefelé, úgy kaptam is egy plusz megerősítést arra vonatkozóan, hogy ez másnál sem volt másképp.

20200821_110116-01.jpegGyakorlati tanácsok a Csobánc vára túrához:

• Sportcipő helyett mindenképp bakancsot vegyél fel, mert a terep megköveteli a jó túracipőt!
  • Vízvételi lehetőség nincs az útvonalon, így készülj megfelelő mennyiségű folyadékkel, számolva azzal, hogy meleg időben a kaptató igencsak kiveszi az embert!
  • Napsütésben gondoskodj a megfelelő napvédelemről, mert az út nagy része a kopár hegyoldalon vezet!
  • Ha a kék jelzésen mennél lefelé, akkor légy óvatos, mert az apró kavicsos út rendkívül csúszik!
  • A vár ingyenesen látogatható, így nem kell belépőtől tartanod!
  • Amennyiben a túra és az útvonal pontosabb leírása érdekel, akkor kattints ide: https://kirandulastippek.hu/balaton-felvidek/csobanc

Rezi vára:

Felbuzdulva a csobánci vár csodaszép panorámáján, folytattuk felfedező utunkat és meg sem álltunk a már Zala megyében található Rezi várig. A várat Rezi községétől északra, a 425 m magas Meleg-hegy szirtjeire építették, ahonnan tiszta időben épp úgy felfedezhető a Balaton víztükre, mint a Tapolcai-medence tanúhegyei.

Erre a kirándulásra is nagyon készültem, mert számos csodaszép túraleírást olvastam a várhoz vezető tanösvényről és a felejthetetlennek ígért kilátásról, de be kell vallanom, hogy ez az útvonal számomra csalódás volt. Mondjuk sejthettem volna, hogy így lesz, mert az esetek többségében hasonló érzéseim támadnak, amikor olyan helyszínt választok, amely kocsival szinte "a bejáratig" megközelíthető. Az összesen, max. 20 perces séta nekem nem adta meg a várt túraélményt, és mivel az útvonal könnyű terepen vezet, így viszonylag sokan választották ezt, egy félnapos programlehetőségnek. Igen, tudom azt is, hogy az autó helyett a várhoz vezető utat kizárólag gyalogosan is meg lehet tenni, de a széles, poros, kitaposott, köves út sem tűnt túl vonzónak.

20200823_111850-01.jpegDe akkor miért is írok erről a "lenyűgöző panorámák" címszó alatt?

Mert a vár romjaiból nyíló panoráma valóban szép, és ha újra megtervezhetném ezt a napot, akkor a Rezi vár látogatását a Tátika vár romjainak megtekintésével kötném össze, kizárólag gyalogos ösvényeken, a zalai vidéken átkelve. Kis kitérővel ellátogatnék a buddhista zarándokhelyhez, a zalaszántói Béke Sztúpához, amely csalogatóan az erdő zöldjében távolról is fehéren ragyog. Így az említett 20 perc helyett egy több órás barangolással szívnám magamba a táj varázsát.

A Rezi vár története (Csobánc várához hasonlatosan) az 1200-as évekre nyúlik vissza. "A korabeli források szerint Rezi uradalmát 1282-ben Árpád-házi IV. László király a Hernád folyó menti Boldogkőért cserébe adta át a Tomaj nembeli Tiba előkelőnek, akitől fegyveres erővel ragadta el Péc nembeli Apor. Nagy valószínűséggel Apor báró parancsára emelték Rezi várának korai magját, hogy a földesúr innen uralhassa elorozott új birtokát." (Forrás és további információ: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rezi_v%C3%A1r) A török hódoltság idején, a rablótámadások ellen megerősítették a vár falait, de harci érték szempontjából továbbra is jelentéktelennek tartották. Nagy valószínűséggel az 1500-as évek végén - a Tátika várral együtt - a Rezi várat is felgyújtották és a tűzeset után már nem építették újra a vár területét.

A vár rekonstrukciója ugyan 2012-ben megkezdődött, de az összetört információs táblák és a szél által szanaszét szaggatott magyar zászló arról tanúskodtak, hogy igencsak ráférne egy újabb karbantartás.

20200823_112317-01.jpegSzóval kis csalódottságunkból adódóan itt nem időztünk el órákat, hanem távozásunk előtt még gyorsan kimásztunk a várfal előtt található dolomit sziklákra és vetettünk egy pillantást a közeli vidékre és a Rezi várral szemben található Tátika vár romjaira.

A Keszthelyi-fennsík egyik bazalthegyén található Tátika romok viszont annyira kíváncsivá tettek, hogy csak azért elindultunk Zalaszántóra, hogy a 413 m magas csúcsról is vessünk a Balatonra egy pillantást.

img-8093.jpgDe mielőtt még folytatnám a beszámolót, adnék pár gyakorlati tanácsot a Rezi vára túrához:

• A vár Rezi településétől, jól jelzett úton, könnyedén megközelíthető. (Mi az autónkat félúton hagytuk, mert nem voltunk biztosak az út minőségében és amúgy is jól esett egy kis séta, de ha erre a programra csak pár órát szánnál, akkor száraz időben nyugodtan menj fel az autók számára kijelölt parkolóig!)
  • Ha szeretsz az erdőben, zöld lombok alatt ebédelni, esetleg sütögetni, akkor itt megteheted, mert a vár bejárata előtt erre a célra kiépített, hatalmas pihenő fogad.
  • A várig vízvételi lehetőség nincs, így biztos, ami biztos (a rövidke túra ellenére) legyen nálad folyadék!
  • Ehhez az úthoz túraruha nem szükséges. Egy kényelmes sportcipő és az időjárásnak megfelelő öltözet bőven elegendő!
  • A vár látogatása ingyenes.
  • A túra rövidsége és a könnyű terep miatt igazi jó családi program, amely élvezhető minden korosztálynak.

Elindultunk hát Zalaszántóra, amely „kitérő” autóval kb. egy negyedórás utat jelentett. Tervünk az volt, hogy még megállunk az említett zalaszántói Béke Sztúpánál, de ott olyan sokan voltak, hogy a parkolóból visszafordulva, ismét a GPS navigációjára hagyatkozva egyenesen a Tátika vára felé vettük az irányt. Kis négykerekűnket a kijelölt parkolóban hagyva elindultunk hegynek felfelé. Szuper érzés volt, hogy végre újra olyan ösvényen járhatunk, amely látszólag kiesett a térségbe látogató turisták érdeklődési köréből, így élvezhettük mindazt, amit hegyek és erdők nyújtanak a zsúfolt strandok helyett: a csendet, a nyugalmat és a magányt.

A romokhoz vezető út egy kellemes sétával indul, amely hirtelen átvált egy kaptatóvá, így megint az izzadságcseppjeinket törölgetve érkeztünk meg a hegytetőre. A fáradtságot viszont ez az út igazán megérte, mert ha a Csobánc vára volt nekem „a szerelem", a Rezi vára „az átlagos", akkor a Tátika várának kijár „a különleges" jelző. Magányosságánál fogva egy igazi meditatív helyszín, ahonnan még a távoli Balaton víztükre is felfedezhető.

Tátika érdekessége, hogy feltehetően Magyarország egyik legkorábbi magánvára volt, amely 1997 óta része a Balaton-felvidéki Nemzeti Parknak. A romok tetején sétálva szinte körbejárható az egykori várfal, körpanorámát nyújtva a környező vidékre.

A Keszthelytől összesen 23 km-re található vár tehát mindenképp megér egy látogatást. A nyári hőségben, kisgyerekkel a hátamon, mi a legrövidebb túraútvonalat választottuk, amely összesen, pihenők nélkül is kitett egy két órás kirándulást. De ahogy korábban már írtam a Tátika vára egy hosszabb sétával összeköthető a Rezi várral, a Béke Sztúpával és a Kotsy-vízimalommal, ezáltal biztosítva egy egész napos barangolást a varázslatos Keszthelyi-fennsíkon.

Gyakorlati tanácsok a Tátika vár túrához:

• Ha te is a kijelölt parkoló felől közelítenél, akkor legyen nálad elegendő folyadék, mert az úton nincs vízvételi lehetőség!
  • A látogatók számára fenntartott parkoló és a vár is ingyenes az ide látogatóknak.
  • Esőzés után a kijelölt ösvényen nagy lehet a sár, így ide sportcipő helyett bakancsot ajánlok.
  • Leszámítva azt a kis kaptatót, ami a várhoz vezet, egy könnyed, mindenki számára élvezhető, jól jelölt családi túraútvonal.

Átolvasva az általam javasolt, mesés panorámát és könnyed kirándulást nyújtó helyszíneket mégis úgy döntöttél, hogy inkább a vízpart közelében maradsz, akkor szívből ajánlom a Balaton édenkertjének is nevezett Folly Arborétumot. A Badacsonyörsben található családi birtok számos programlehetőséggel, aprócska kilátóval, borászattal és konyhával várja a kikapcsolódni vágyókat. Egy igazi mesekert ez, ahol túrázás és extra erőfeszítés helyett, csak úgy ücsörögve is jó eltölteni pár órát.

20200819_154603-01.jpeg(Bővebb infó: https://www.folly.hu/rolunk-34)

Utazz, kalandozz még az őszi melegben és a hosszú télre gyűjts sok szabadtéri, csodaszép emléket!

komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

L.A. · http://blog.fuggoagy.hu 2020.09.07. 18:54:42

A Csobáncon jártam a hétvégén, az egész hegy csupa parlagfű :( Egyébként szép lenne :)
De gondolom nem csak ott, hanem mindenhol máshol is az egész ország, mert hiába van rá törvény, nem irtják.
Ezért nyaralunk évek óta külföldön, mert itt az augusztus pokol, szeptemberben sajnos meg az iskola miatt vissza kell jönni.

Laurik Szilvia 2020.09.08. 09:20:40

@L.A.: Az allergiásoknak ez tényleg nagyon nehéz lehet. :( Nekem ez fel sem tűnt, mert szerencsére semmilyen tünet nem emlékeztetett rá, de valóban nagyon dühítő, pláne, hogy együttes erővel valóban megoldható lenne a probléma!